Zoeken

Tips voor meer zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen, het blijft lastig. Als je weinig zelfvertrouwen hebt, dan kan dat behoorlijk belemmerend zijn in je doen en laten. Wat is dat nou eigenlijk, zelfvertrouwen?



Zelfvertrouwen is iets wat je ontwikkelt in je kinderjaren. Het wordt gevormd door wat er in leven gebeurt, wat je mee krijgt van je omgeving en hoe je zelf over alles denkt. Als je zelf maar vaak genoeg tegen jezelf zegt of hoort van een ander dat je iets niet kan of iets niet goed doet of dat je weinig zelfvertrouwen hebt, ga je er 100 % in geloven en je ernaar gedragen. Maar kan je er iets aan doen? Het antwoord is JA!


Mijn eigen ervaring met zelfvertrouwen Ik begrijp het wel, ook ik heb veel geworsteld met weinig zelfvertrouwen. Kan ik het wel, doe ik het wel goed? Allemaal gedachten die dagelijks in mijn hoofd voorbijkwamen en nog steeds wel eens. Bijvoorbeeld, op dit moment ben ik bezig met een supertoffe online training (ja, daar heb ik echt vertrouwen in) maar ook ik heb dan toch nog momenten dat ik het eng vind om deze training naar buiten te brengen. Want wat zullen anderen ervan vinden? Slaat het wel aan? Heb ik het wel goed opgezet?

Het grote verschil is met vroeger is, ik ben me er nu van bewust en weet dat en wat ik eraan kan veranderen. Door de jaren heen heb ik verschillende coaches/therapeuten bezocht om meer zelfvertrouwen te krijgen. Dat maakt ook dat ik nu de dingen doe die ik doe, dat ik dromen achterna jaag en durf te vallen om vervolgens weer op te staan.


Tips om aan de slag te gaan! Mensen met weinig zelfvertrouwen hebben vaak een negatief beeld over zichzelf. Ik ben niet goed genoeg, ik kan dit niet. Er is iets mis met mij. Wat zullen ze wel niet van mij denken? Dit zijn allemaal gedachten en GOED NIEUWS, gedachten kun je trainen. Nee, je hebt niet zo van de één op andere dag zelfvertrouwen, je moet er wel iets aan doen en alléén jij kunt die verandering maken!


Bij deze alvast een aantal tips die je kunnen helpen om je zelfvertrouwen te vergroten.

  1. Gebruik positieve woorden Als je steeds blijft zeggen dat je iets kan, dat er iets mis is met je, dat mensen dingen over je denken of andere negatieve gedachten, gaat er niets veranderen. Nu niet, nooit niet. Zelfvertrouwen krijg je niet vanzelf. Wees je er eens bewust van hoe je over jezelf praat en denkt en oefen eens met positieve woorden te gebruiken.

  2. Kijk eens naar wat je goed doet en geef dat aandacht Mensen met weinig zelfvertrouwen kijken vooral naar wat niet goed gaat. Ze kijken vooral naar de mensen die hen niet accepteren zoals ze zijn, i.p.v. de vele mensen die hen wel accepteren zoals ze zijn. Ook dit kun je trainen. Schrijf een week lang, elke avond, 5 dingen op die je vandaag goed hebt gedaan, waar je trots op bent. Probeer het maar eens en voel maar eens wat dit met je zelfvertrouwen doet.

  3. Schrijf je positieve eigenschappen op Door positiever naar jezelf te kijken, ontwikkel je meer zelfvertrouwen. Neem eens even een kwartiertje de tijd om alle positieve eigenschappen van jezelf op te schrijven. Begin de zinnen met ‘ik ben…’ en ‘ik heb…’. Vul de lijst steeds aan als je weer een positieve eigenschap van jezelf weet. En, wat ook heel goed werkt, vraag eens aan 3 mensen die dichtbij je staan om positieve eigenschappen van je op te noemen. Je zult zien dat zij jou heel anders bekijken dan jij zelf doet.

Grotere stappen maken? De allergrootste stap in het vergroten van je zelfvertrouwen is, erachter komen waar jouw gedachten over jezelf vandaan komen. Zodat je dit een plekje kunt geven en achter je kunt laten.


Hoe zit dat met jou? Ben je er wel klaar mee dat je weinig zelfvertrouwen hebt en wil je er graag mee aan de slag?


Je bent van harte welkom in mijn praktijk voor een gratis kennismakingsgesprek! In dit kennismakingsgesprek (mag ook telefonisch!) vertel je wie je bent en vertel ik wat ik doe en het belangrijkste, of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Ik kijk er naar uit om samen aan de slag te gaan!

42 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven